Particularitati ale cererii turistice

Particularitatile cererii turistice constau in:
– este foarte elasticasi supusa permanent unor fluctuatii, fiind sub influenta unei multitudini de factori;
– are un grad mare de complexitate sieterogenitate;
– presupune un grad mare de mobilitate a turistului, ca urmare acaracterului rigid al ofertei;
– are un puternic caracter sezonier.
In acelasi timp este important de mentionat care sunt caracteristicile consumului turistic, cea mai importanta fiind coincidenta in timp si spatiu a consumului turistic si productiei
turistice.
Nivelul preturilor efective si venituldisponibil al consumatorilor influenteaza volumul consumului turistic.
Variablilele pretsi venit se aflasub influenta unei multitudini de factori care pot fi grupati in douamari categorii:
– determinanti economico-sociali au rol stimulativ sau restrictiv, imprima cererii oanumita elasticitate si evolutie (venituri, preturi, timp liber,dimensiunile si structura populatiei);
– determinanti motivationali (odihna, recreerea sau interesul pentru afaceri, sanatate, etc.).
Au fost identificate cinci tipuri psihologice majore in urma cercetarii impactului personalitatii asupra deciziei de cumparare si comportamentului de consum turistic:
– turisti psihocentrici (concentrati pe problemele personale, adesea nelinistiti sitematori, cautand securitatea) –cererea psihocentrica este, deci, specifica populatiei cu venituri medii si ridicate,de varsta mijlocie sau inaintata, din regiuni cu inalt grad de urbanizare si dezvoltareeconomica;
– turisti cvasipsihocentrici;
– turisti mediocentrici;
– turisti cvasialocentrici;
– turisti alocentrici (increzatori in fortele proprii, dispusi sa incerce noi experiente, cauta varietatea, aventura) – cerere activa, dinamica, care apartine populatiei tinere, cu venituri medii sau scazute.
O regiune cu valoarea turistica naturala este “descoperita” de cererea alocentrica,
preluata de cea cvasialocentrica, dezvoltata de catre turistii cvasipsihocentrici ce o lanseaza
in categoria regiunilor turistice “en vogue” (la moda), dupa care isi consolideaza pozitia pe
piata prin intermediul turistilor psihocentrici.
In practica, cea mai mare parte a turistilor areun comportament mediocentric.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here