Cererea turistica si consumul turistic reprezinta concepte apropiate, dar care totusi nu pot fi suprapuse total.
Astfel, definitiile din literatura de specialitate prezinta diferenta de continut intre cele doua concepte:
a) „cererea turisticaeste formatadin ansamblul persoanelor care isi manifestadorinta
de a se deplasa periodic si temporar in afara resedintei proprii, pentru alte motive
decat prestarea unor activitati remunerate la locul destinatiei”(Economia turismului – Rodica Minciu)
b) „consumul turistic este format din cheltuielile efectuate de cererea turisticapentru
achizitionarea unor noi servicii si bunuri legate de motivatia turistica”(Economia turismului – Rodica Minciu)
Cererea turisticaeste reprezentata de totalitatea cerintelor de produse turisticemanifestate saunemanifestateinca, iar consumul turistic reprezinta forma dematerializare a cererii.
Asadar apar douamodalitati de exprimare a cererii turistice:
a) cerere turisticamanifestata(cerere turisticareala);
b) cerere turisticanemanifestata(cerere turisticaprezumata).
Suma dintre cererea turisticarealasi cererea turisticaprezumataformeazacererea turistica
potentiala.
Analizand din punct devedere al locului si momentului formarii, intre cererea turisticasi consum turistic poate fi evidentiate urmatoarele:
– Cererea turisticase formeazala locul deresedintaal turistului (bazinul cererii turistice);
– Consumul turistic se realizeazain cadrul bazinului ofertei turistice, in maimulte etape, desfasurate in timp si spatiu:
inainte de deplasarea spre locul de destinatie turistica, dar legat de acesta (procurarea echipamentelor necesare);
in timpul deplasarii spre locul de destinatie (transportul);
la locul de destinatie (cazare, masa, agrement).