Ce trebuie sa stii despre OFERTELE TURISTICE prezente pe piata!

Oferta turistica are un caracter complex si eterogen, fiind formata din mai multe componente, dupa cum urmeaza:
– potentialul turistic (element de atractie format din totalitatea resurselor naturale si antropice);
– echipamentul turistic (ansamblul activelor fixe si circulante necesare satisfacerii nevoilor turistilor);
– serviciile prestate turistilor si bunurile oferite acestora spre consum;
– forta de muncacare transformadin potentiale in efective celelalte elemente sus mentionate.
Numarul mare de prestatori de servicii sau “fabricanti” ai produselor turistice genereaza complexitatea ofertei turistice (si a productiei, in egala masura).
De cele mai multe ori este imposibila furnizarea de catre un singur producator a tuturor prestatiilor generate de consumul turistic deoarece produsul turistic este format dintr-un ansamblu de servicii, fiecare cu specificul sau.
Din acest motiv, prestatorii de servicii sunt caracterizati de:
– o puternica specializare;
– profile diferite;
– interese diferite;
– mod de organizare distinct.
La realizarea produsului turistic participa firme care au ca activitate cazarea, masa, transportul, agrementul, ”fabricarea”calatoriilor turistice (touroperatori); de asemenea pot participa organisme si asociatii cu vocatie sociala, organisme locale si teritoriale etc.
In afara despecializarea puternica prestarilor de servicii turistice, intre acestia predomina intreprinderile mici si mijlocii, ceea ce a dus la o impartire excesivaa „fabricantilor” de servicii turistice.
O alta caracteristicaa ofertei turistice este rigiditatea, ce are multiple implicatii in realizarea actului turistic.
Rigiditatea ofertei turistice se datoreaza, in primul rand,inadaptabilitatii sau adaptabilitatii reduse la variatiile atat cantitative cat si calitative ale cererii turistice.
O alta particularitate a ofertei turistice este data de imposibilitatea deplasarii ofertei, care presupune mobilitatea consumatorului si nu a produsului turistic.
In plus, ofertaturistica nu poate fi stocata (nestocabilitatea este o caracteristica generala a serviciilor): daca nu se consuma, ea se pierde, ceea ce presupune cheltuieli suplimentare pentru agentii economici ofertanti in sensul promovarii produselor turistice si adaptarii acestora la mutatiile intervenite in structura cererii.
Oferta turistica depindede urmatorii factori:
– echipamente turistice;
– numarul si structurafortei de munca.
Inlocuirea rapida a investitiilor in vederea adaptarii la mobilitatea cererii turistice din industria turistica nu este posibila, intrucat investitiile materiale si umane in acest domeniu sunt foarte costisitoare.
Neconcordanta in timp si spatiu intre cererea turistica si oferta turistica poate sa genereze unele efecte economice si sociale de mare amploare:
– satisfacerea necorespunzatoare a turistilor;
– neutilizarea echipamentelor turistice;
– prelungirea duratei de amortizare a acestora;
– incetinire a ritmului de inlocuire a capacitatilor uzate fizic sau moral.
Insa, se poate profita, in anumitelimite, de o altacaracteristicaa ofertei turistice: posibilitatea substituirii unui tip de ofertacu altul, prin eforturile conjugate ale organizatorilor si prestatorilor de servicii turistice, printr-o buna cunoastere a tendintelor in evolutia cererii turistice.

Sursa: Economia turismului – Daniela Turcu & Janeta Weisz

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here